Mamy wiele do zbudowania – mówi członek zarządu STRABAG

Jakie implikacje ma finansowanie KPO dla sektora budowlanego? Dlaczego certyfikacja wykonawców zamówień publicznych jest tak ważna i kto podejmie się odbudowy Ukrainy? Wywiad z Wojciechem Trojanowskim, członkiem zarządu STRABAG.

Wojciech Trojanowski, Członek Zarządu STRABAG Polska
Wojciech Trojanowski, Członek Zarządu STRABAG Polska
  • Dzięki KPO sektor publiczny może realizować kontrakty, co poprawia warunki w branży budowlanej, nawet w obliczu wcześniejszych wyzwań związanych z inflacją i rosnącymi kosztami realizacji projektów.
  • Znaczna część (70%) środków KPO jest przeznaczana na przewidywane inicjatywy infrastrukturalne, co wpływa na entuzjazm inwestycyjny sektora budowlanego.
  • W ubiegłym roku azjatyckie firmy zapewniły sobie 25% przetargów ogłaszanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jednak ich zdolność do dostępu do polskich kontraktów może teraz zostać ograniczona z powodu orzeczenia TSUE, zezwalającego instytucjom zamawiającym na nakładanie różnych przepisów na podmioty z UE i spoza UE.

Ostatnie trzy lata postawiły przed branżą budowlaną poważne wyzwania. Czy możemy teraz ogłosić koniec tych problemów dzięki KPO?

Wojciech Trojanowski: Rzeczywiście, pewne trudności zniknęły. Dzięki dostępowi do funduszy europejskich sektor publiczny może teraz kontynuować realizację wcześniej wstrzymanych kontraktów.

Ostatnie trzy lata charakteryzowały się również znacznym wzrostem inflacji i wzrostem kosztów projektów, co osłabiło popyt sektora prywatnego. Ponadto niepewność gospodarcza i rosnące stopy procentowe odegrały pewną rolę. Na szczęście te kwestie stają się coraz mniej niepokojące; złoty się umocnił, inflacja spada, a w sektorze budowlanym nastąpił wzrost apetytu na inwestycje.

Finansowanie z KPO z pewnością wzbudziło zainteresowanie. Czy przy 70% przeznaczonych na infrastrukturę jest to powód do optymizmu dla sektora?

Jestem ostrożny, jeśli chodzi o nadmierny optymizm. Po pierwsze, fundusze KPO są dostępne również dla innych krajów europejskich, z których wiele jest na dalszym etapie wydatków. Po drugie, KPO nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na boom budowlany. Na przykład nowa koalicja Niemiec ogłosiła ambitny plan inwestycji infrastrukturalnych o wartości około 500 miliardów euro na nadchodzące lata. Może to skierować część zasobów budowlanych na rynek niemiecki, który jest bardzo atrakcyjny dla polskich firm.

Co powstanie dzięki funduszom KPO?

W przypadku dróg krajowych, ekspresowych i autostrad liczba projektów zostanie zmniejszona. Podstawowa sieć drogowa jest bliska ukończenia, a więcej środków zostanie przeznaczonych na utrzymanie i renowację istniejącej infrastruktury w celu utrzymania bezpieczeństwa i standardów.

Modernizacja sieci kolejowej w Polsce stanowi poważne wyzwanie. Program inwestycji kolejowych w nadchodzących latach to świetna wiadomość dla pasażerów i środowiska, ponieważ transport kolejowy jest najmniej zanieczyszczającym środkiem transportu. Przynosi również korzyści firmom budowlanym i producentom materiałów budowlanych, obiecując stały wzrost liczby przyznawanych kontraktów.

Pozostaje ostatni szlif, którym powinno być prawodawstwo dotyczące Narodowego Funduszu Kolejowego, o który branża zabiega od lat. Taki fundusz, podobny do Narodowego Funduszu Drogowego, zapewniłby długoterminową stabilność finansowania dla sektora kolejowego, niezależnie od finansowania UE lub bieżących dochodów budżetowych.

KPO nie dotyczy wyłącznie dróg i kolei; obejmuje również infrastrukturę związaną z obronnością.

Jest wzrastający

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *