Wzrost przychodów z subskrypcji i streamingu rozczarował posiadaczy akcji największej wytwórni muzycznej na świecie. Zawód widać na giełdzie, bo notowania runęły aż o 30 proc. Powodem słabszych wyników mógł być spór z TikTokiem.
Akcje Universal Music Group spadały na holenderskiej giełdzie w czwartek rano aż o 30 proc., do 20 euro za sztukę, co stanowiło największy spadek od czasu pierwszej oferty publicznej spółki (zadebiutowała we wrześniu 2021 r.). Bliżej południa skala przeceny nieco zmalała, do około 26,5 proc., co dawało 37,5 mld euro kapitalizacji.
Skąd tak gwałtowna i duża przecena? Największa na świecie wytwórnia płytowa, reprezentująca takich artystów, jak Taylor Swift czy Drake, podała w oświadczeniu opublikowanym w środę wieczorem, że jej przychody z subskrypcji nagrań muzycznych wzrosły w II kwartale 2024 r. o 6,9 proc. (przy założeniu stałych kursów walut). To sprostało oczekiwaniom, ponieważ — jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród analityków Bloomberga — zakładano wzrost o 11 proc.
Przychody ze transmisji strumieniowej, które zależą od rynku reklamowego, spadły ze względu na „spowolnienie wzrostu u kluczowych partnerów platform reklamowych, a także niedobory na niektórych platformach związane z terminem odnowienia umów” – podała spółka po zamknięciu sesji giełdowej w środę. Zarząd wskazał, że — oprócz miesiąca braku wpływów z licencji od TikToka — na słabsze rezultaty w obszarze streamingu wpłynęła też zmiana modelu opłat za reklamy stosowana przez Metę (właściciel Facebooka).
Universal Music Group nalega, aby platformy sprawiedliwie wynagradzały artystów i opowiada się za nowym modelem tantiem za streaming. Szerokim echem odbiła się decyzja z lutego 2024 r., gdy UMG zaczęło wycofywać swoją muzykę z TikToka, należącego do chińskiej grupy ByteDance. To był efekt niepowodzenia rozmów w sprawie przedłużenia umowy licencyjnej. TikTok oskarżył UMG o stosowanie „fałszywej narracji”.
Jednak w maju muzyczny potentat osiągnął porozumienie z TikTokiem, które obejmowało lepsze wynagrodzenie dla autorów piosenek i artystów, nowe umowy promocyjne i zabezpieczenia przed muzyką generowaną przez sztuczną inteligencję.
Na początku tego roku UMG rozpoczęło reorganizację, która ma wygenerować 250 mln euro rocznych oszczędności do 2026 r., w tym poprzez redukcję miejsc pracy.
Częścią UMG jest Universal Music Polska, jeden z liderów polskiego rynku muzycznego. Nakładem tej wytwórni ukazały się nagrania lub współpracują z nią m.in. tacy wykonawcy jak: Anna Maria Jopek, Doda, Kasia Kowalska, Maryla Rodowicz, Blenders, Edyta Bartosiewicz, Roksana Węgiel, Hey, Ich Troje, Irena Jarocka, Patrycja Markowska, Perfect, Stare Miasto, Świetliki, Virgin, Papa D, Viki Gabor, Vito Bambino, Sobel, KarmaComa, Tomasz Makowiecki czy T. Love.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło