Poczta przejdzie rewolucję. Oto plan transformacji

Poczta Polska chce ratować się z tarapatów zwiększonymi inwestycjami. W ciągu najbliższych lat przeznaczy na rozwój cyfryzacji pół miliarda złotych. A na tym nie koniec — zarząd zaprezentował osiem filarów transformacji instytucji.

Poczta Polska wciąż boryka się z wieloma problemami
Poczta Polska wciąż boryka się z wieloma problemami | Foto: Shutterstock

Zatwierdzony przez radę nadzorczą plan transformacji Poczty Polskiej, opracowany przez zarząd spółki, obejmuje osiem kluczowych obszarów działalności, w tym sprzedaż, logistykę, zasoby ludzkie, IT, nieruchomości oraz finanse. Prezes Poczty Polskiej, Sebastian Mikosz, poinformował Polską Agencję Prasową, że na inwestycje w IT przewidziano około 500 mln zł.

„Nazwaliśmy to planem transformacji. To jest dokument, który został przyjęty przez radę nadzorczą, pokazujący kierunek, w którym chcemy Pocztę rozwijać, a także konkretne działania w ośmiu obszarach” – wyjaśnia Mikosz. Część rozwiązań zawartych w planie spółka zaczęła już wdrażać i będzie je kontynuować w tym roku, a inne w 2027 r.

Dalsza część artykułu pod wideo:

Czy będzie podwyżka wieku emerytalnego? Ministra: nie wykluczam

Kluczowe obszary transformacji

Prezes Mikosz wymienia osiem obszarów, które podlegają transformacji: sprzedaż, logistyka, zasoby ludzkie, IT, organizacja i zarządzanie, nieruchomości, finanse oraz grupa kapitałowa. Szczegóły planu zostaną zaprezentowane podczas konferencji prasowej w środę.

Plan zakłada m.in. zmianę źródeł przychodów spółki, co wymaga inwestycji głównie w IT. „Priorytetem tego planu w okresie krótkoterminowym jest przeprowadzenie inwestycji w obszarze IT, bez których żaden z tych innych obszarów się nie zmieni. Chcemy na to przeznaczyć około pół miliarda złotych w ciągu trzech lat” – podkreśla Mikosz.

Wsparcie finansowe i rekompensaty

Wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński poinformował, że na konto Poczty Polskiej przelano prawie 750 mln zł na pokrycie strat z lat 2021-2022. Środki te zostały przekazane jednorazowo, a nie w transzach. Umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych a Pocztą Polską, podpisana w czerwcu tego roku, zakładała przekazanie operatorowi około 750 mln zł rekompensaty za świadczenie tzw. usługi powszechnej w latach 2021–2022.

Poczta Polska, jako operator wyznaczony do świadczenia usługi powszechnej, ma szereg ustawowych obowiązków. Należą do nich m.in. świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, utrzymanie odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych oraz zapewnienie dostępu do usług dla osób niepełnosprawnych. Proces uzyskania rekompensaty za te usługi trwał od grudnia 2022 roku.

Gigant na rynku krajowym

Poczta Polska, będąca spółką Skarbu Państwa, to największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia około 62 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju. Transformacja, której poddawana jest spółka, ma na celu dostosowanie jej do współczesnych wymagań rynkowych i technologicznych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *