Eurostat ogłosił w środę, że w 2024 roku kraje UE zarejestrują ponad 259 milionów pojazdów osobowych. Polska ma obecnie ponad 600 samochodów na 1000 mieszkańców, co daje jej szóste miejsce w UE i ósme w Europie. Jednak większość tych pojazdów ma ponad dekadę. Ponadto, kraj ten zajmuje trzecie miejsce od końca w UE pod względem liczby nowych zakupów pojazdów elektrycznych.

- W 2024 roku w krajach UE zarejestrowano 259 milionów samochodów osobowych. W Polsce na 1000 mieszkańców przypadało 611 pojazdów, co plasuje ją w pierwszej szóstce krajów UE pod względem gęstości posiadania samochodów.
- Polska zajmuje trzecie miejsce od końca w UE pod względem adopcji samochodów elektrycznych – w 2024 r. tylko 3% nowych rejestracji stanowiły samochody elektryczne.
- Pojazdy mające ponad dekadę stanowiły 74% polskiego parku samochodowego, podczas gdy auta młodsze niż dwa lata stanowiły zaledwie 5,6%.
- Odkryj dodatkowe aktualności biznesowe na Businessinsider.com.pl
Dane Eurostatu z 2024 roku wskazują, że Włochy, Luksemburg i Finlandia są liderami pod względem liczby pojazdów na mieszkańca. Tuż za nimi plasują się Cypr, Estonia i Polska, a najniższe wyniki odnotowały Łotwa, Rumunia i Węgry. Średnia dla UE-27 wynosi 576 samochodów na tysiąc mieszkańców.
Gęstość pojazdów w Polsce stale rośnie, skacząc z 474 samochodów na tysiąc w 2015 r. (poniżej średniej UE wynoszącej 508) do 611 w 2024 r. Ten roczny wzrost o 2,7% sprawił, że Polska w ciągu dziewięciu lat awansowała z 20. na szóste miejsce w rankingu UE, wyprzedzając wielu europejskich sąsiadów.
Przeczytaj także: Pozytywne zmiany dla Elona Muska. Polscy konsumenci entuzjastycznie podchodzą do Tesli.
Mimo że ogólna liczba pojazdów rośnie, Polska nadal znajduje się w gronie państw UE najmniej zainteresowanych wprowadzeniem pojazdów elektrycznych.
Ograniczone zainteresowanie pojazdami elektrycznymi
Spośród 10,724 mln nowych rejestracji samochodów w UE w 2024 r. 1,453 mln stanowiły samochody elektryczne – spadek z 14,6% udziału w rynku w 2023 r. do 13,6%. Dania była liderem z 51,3% udziałem pojazdów elektrycznych, co stanowi wyraźny kontrast z 3% w Polsce.
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 554 248 nowych samochodów osobowych, w tym zaledwie 16 564 modele elektryczne. Podczas gdy hybrydy osiągnęły 137 000 sztuk, wersje plug-in stanowiły zaledwie 15 000. Dominowały konwencjonalne silniki benzynowe, stanowiące 76% (421 864 sztuki) nowych rejestracji.
Starzejąca się flota samochodowa
Eurostat podkreślił, że w Polsce dominują starsze pojazdy – w 2023 r. prawie 30% aut miało ponad 20 lat. Gdy 44,1% pojazdów ma od 10 do 20 lat, 74% polskiej floty to pojazdy starsze niż dekada – znacznie powyżej norm UE ze względu na import przecenionych używanych pojazdów.
Czytaj także: Izera odżyła. KPO przeznaczy 4,5 mld zł na krajową produkcję aut elektrycznych. [WYWIAD]
Pojazdy nowsze (poniżej dwóch lat) stanowią zaledwie 5,6% polskiej floty, plasując się za Luksemburgiem (20,2%) i Niemcami (15%). Rumunia (3,5%) i Albania (1,5%) odnotowują jeszcze niższe wyniki w regionie.
Mimo powolnego wzrostu liczba pojazdów elektrycznych w UE osiągnęła prawie 6 milionów w 2024 r. — co stanowi 117-krotny wzrost od 2013 r. i dziesięciokrotny od 2019 r.
Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.
Źródło