Piętnasty co do wielkości obszar miejski w Europie wymaga rozwiązania grzewczego – najlepiej takiego, które jest przyjazne dla środowiska, wydajne i opłacalne. Niedawno w Business Insider Polska przedstawiliśmy trzy propozycje ekspertów dotyczące przekształcenia źródeł ciepła w Warszawie, wraz z oceną ich wykonalności. Miasto wyraża również swoją wizję przyszłości energii już dziś. Stolica zamierza nadać priorytet ogrzewaniu miejskiemu, a także poprawić jakość powietrza poprzez modyfikacje w sektorze transportu.

- Jak wskazano w raporcie Energy Forum i Enercode, Warszawa powinna usprawnić funkcjonowanie ciepłownictwa poprzez wykorzystanie nowych, czystych źródeł energii, takich jak ciepło odpadowe czy pompy ciepła.
- Skontaktowaliśmy się z Biurem Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej w ratuszu, aby uzyskać informacje. Wskazali, że władze lokalne mają ograniczoną władzę nad firmami grzewczymi, ale mogą wydawać korzystne decyzje.
- Od 2017 r. Warszawa dofinansowuje wymianę niesklasyfikowanych pieców na paliwo stałe. Do końca 2024 r. liczba ta ma spaść z 15 000 do 1500.
- Strefa Czystego Transportu i regulacja ruchu pojazdów mają na celu dalszą walkę z zanieczyszczeniem powietrza.
- Warszawa musi przygotować się na surowsze normy jakości powietrza, które zostaną wprowadzone za pięć lat. Tymczasem przekroczenia nadal występują.
- Więcej informacji na temat biznesu znajdziesz na Businessinsider.com.pl.
W najnowszym raporcie Forum Energii i Enercode przedstawiono trzy potencjalne ścieżki rozwoju źródeł ciepła w Warszawie – scenariusz „business as usual” , w którym miasto nadal będzie opierać się głównie na istniejących źródłach węgla i gazu; rozwój opcji ciepłownictwa miejskiego wykorzystującego technologie takie jak pompy ciepła, ciepło odpadowe, biometan lub spalarnie odpadów; oraz trzeci model skupiający się na indywidualnych źródłach rozproszonych .
Eksperci sugerują, że najkorzystniejsze rezultaty, pod względem ekonomicznym, społecznym i środowiskowym, można osiągnąć przy drugim scenariuszu . Czyste źródła ciepła sieciowego, obok termomodernizacji, mają kosztować 380 mld zł do 2059 r., co spowoduje redukcję emisji dwutlenku węgla o 103,3 mln ton . Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy również przyczyniło się do analizy, odpowiadając na nasze zapytania redakcyjne dotyczące efektywności władz miasta, wybranych metod oraz dotychczasowych osiągnięć w zakresie energii i klimatu.
Przeczytaj także: Jak ogrzać Warszawę? Proponowane są trzy scenariusze.
Korzystne decyzje administracyjne
Jak wspomniano wcześniej, możliwości miasta, szczególnie w zakresie rozbudowy ciepłownictwa, są ograniczone (choć nie nieistniejące, jak zauważył ekspert Energy Forum Andrzej Rubczyński). Kluczowymi graczami w tym sektorze są odrębne firmy , a mianowicie Orlen Termika SA, odpowiedzialna za produkcję ciepła w czterech obiektach (elektrociepłowniach Żerań i Siekierki oraz ciepłowniach Wola i Kawęczyn, które pełnią funkcję źródeł szczytowych), oraz Veolia Energia Warszawa SA, która jest właścicielem sieci.
Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej uznaje, że ma ograniczone uprawnienia w kwestiach krytycznych dotyczących ich działalności. „Obie spółki działają na podstawie prawa handlowego i są niezależne od samorządu warszawskiego (…) Miasto Warszawa nie może ingerować w procesy budżetowe tych spółek ani w planowany zakres ich prac ” – czytamy w udzielonych odpowiedziach.
Biuro wyjaśnia, że wysiłki transformacyjne obu firm wynikają przede wszystkim z wymogów prawnych UE, w tym Dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej, która nakazuje systemom grzewczym osiągnięcie statusu systemu energooszczędnego . Odpowiednie normy będą ewoluować w czasie, kładąc nacisk na zmniejszające się poleganie na spalaniu paliw kopalnych i rosnące wykorzystanie odnawialnych źródeł energii lub ciepła odpadowego.
„Już teraz widać, że system ciepłowniczy w Warszawie wywiązał się z obowiązku dostarczania co najmniej 75 proc. ciepła poprzez wysokosprawną kogenerację” – podkreśla Urząd.
Przeczytaj także: „Polska będzie wielkim placem budowy”. Transformacja ciepłownictwa [WYWIAD]
W dalszej części stwierdza się, że samorząd lokalny powinien aktywnie współpracować z przedsiębiorstwami „pomimo braku bezpośredniego wpływu na ich plany i ostateczne wybory inwestycyjne”. „ Domena obejmująca wydawanie decyzji administracyjnych, które promują transformację sektora, to miejsce, w którym miasto będzie działać jako współpracownik obu podmiotów” – podsumowuje stanowisko Urzędu.
Kuchnie gazowe bez dopłat od stycznia
Zapytaliśmy również o potencjalną rolę miasta w promowaniu ekologicznych źródeł ogrzewania; ostateczna odpowiedzialność za wymianę leży po stronie właścicieli, ale samorząd lokalny może poprzeć konkretne wytyczne.
Biuro wskazuje, że indywidualne ogrzewanie jest niezbędne w domach jednorodzinnych lub wielorodzinnych na obrzeżach stolicy. Od 2017 r. samorząd lokalny pomaga w przejściu na technologie niskoemisyjne i bezemisyjne, oferując dotacje na wymianę kotłów na paliwo stałe na kotły gazowe lub pompy ciepła zintegrowane z fotowoltaiką.
Jednak od samego początku
Źródło