Niemiecki potentat meblowy upadł po 100 latach

Upadłość niemieckiej sieci meblowej Hammer, należącej do Brüder Schlau. Na zdjęciu pusty wózek sklepowy stojący w półmroku.

Nagłe bankructwo właściciela sieci Hammer and Schlau, firmy Brüder Schlau GmbH & Co. KG, stało się gorącym tematem w niemieckim handlu detalicznym. Firma z Porta Westfalica, która obchodziła stulecie istnienia w 2021 roku, złożyła wniosek o upadłość do lokalnego samorządu. Prawie 240 sklepów i 3900 etatów nadal działa, ale menedżerowie muszą przywrócić płynność finansową w ciągu kilku miesięcy, w przeciwnym razie ryzykują likwidację swojego imperium wyposażenia wnętrz.

Firma Brüder Schlau rozpoczęła działalność w 1921 roku jako hurtownia farb w Minden, a pierwsze sklepy Hammer otworzyła w latach 70. XX wieku. Obecnie prowadzi ponad 180 sklepów Hammer z artykułami wyposażenia wnętrz i ponad 60 hurtowni Schlau dla rzemieślników, co czyni ją jednym z największych graczy w sektorze wyposażenia wnętrz w Niemczech.

Dlaczego potentat ogłosił upadłość?

Firma wskazuje na gwałtowny spadek wydatków gospodarstw domowych na wyposażenie wnętrz w następstwie boomu pandemicznego, presji inflacyjnej i gwałtownego wzrostu kosztów energii, które łącznie zniwelowały marże w handlu stacjonarnym. Firma starała się poprawić płynność finansową, sprzedając 18 swoich sklepów i natychmiast wynajmując je, ale do końca czerwca znalazła nabywców tylko na osiem z nich, co dodatkowo pogorszyło jej sytuację finansową.

Co oznacza bankructwo w kontekście samorządności?

Model ten pozwala zarządowi na samodzielne opracowanie planu naprawczego, ale wszelkie wydatki i decyzje strategiczne podlegają nadzorowi powołanego przez sąd duetu nadzorczego.

Pozwala to firmie uniknąć natychmiastowej likwidacji i kontynuować działalność, co jest kluczowe dla jej 3900 pracowników i setek dostawców. Wynagrodzenia pracowników są gwarantowane przez Federalną Agencję Pracy w ramach Programu Upadłościowego do końca sierpnia 2025 roku, a sklepy pozostają otwarte dla klientów.

Co dalej?

Priorytetem ma być selektywna optymalizacja sieci – zamykanie nierentownych punktów, digitalizacja kanałów sprzedaży oraz dalsza sprzedaż aktywów nieruchomościowych, które spółka planuje następnie wynajmować, aby zachować kontrolę operacyjną.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *