Pokolenie Z na rynku pracy. Problemy zaczynają się w trakcie rekrutacji

ManpowerGroup opublikował raport szczegółowo opisujący, jak Generacja Z radzi sobie na rynku pracy. Wyniki badań agencji zatrudnienia wskazują, że młodzi ludzie mają problemy z rozmowami kwalifikacyjnymi, ale głównym zmartwieniem wyrażanym przez pracodawców w odniesieniu do Generacji Z jest ich etyka pracy.

Pokolenie Z ma problem z dobrą prezencją podczas rozmów o pracę /123RF/PICSEL Pokolenie Z zmaga się z autoprezentacją podczas rozmów kwalifikacyjnych / 123RF/PICSEL

W publikacji „Przyszłość pokolenia Z w rękach pracodawców” wydanej przez ManpowerGroup eksperci podkreślili, że na podstawie badań Intelligent.com, 40% światowych liderów uważa, że niedawni absolwenci szkół wyższych nie są odpowiednio przygotowani do wejścia na rynek pracy.

Dodatkowo 88% tych liderów stwierdziło, że problem ten „staje się coraz poważniejszy z roku na rok”, a aż 70% menedżerów na całym świecie uznało słabą etykę pracy za główny czynnik stojący za nieprzygotowaniem nowych absolwentów.

Czy pokolenie Z przejdzie podobną drogę jak millenialsi?

Badania wskazały również, że według Światowego Forum Ekonomicznego , do 2030 r. pokolenie Z (osoby urodzone między 1995 a 2010 r. – PAP) będzie stanowić około jedną trzecią globalnej siły roboczej. Eksperci sugerują, że pokolenie Z może napotkać wyzwania podobne do tych, z którymi mierzyli się millenialsi, osoby urodzone między 1980 a 1995 r., które doświadczyły opóźnionego wejścia na rynek pracy z powodu niestabilności gospodarczej po światowym kryzysie finansowym w 2008 r. 

Początek uczestnictwa pokolenia Z w sile roboczej zbiega się ze znaczącymi globalnymi wyzwaniami , w tym pandemią Covid, konfliktami zbrojnymi i wojnami, a także transformacją cyfrową i automatyzacją. Przedłużające się okresy bezrobocia powodują, że ta grupa demograficzna doświadcza pewnych strat w edukacji i rozwoju osobistym. Eksperci przewidują, że reperkusje tych zjawisk mogą stać się widoczne w takich obszarach, jak awanse, zarobki lub realizacja aspiracji zawodowych w ciągu pięciu lat.

Pracodawcy stają przed wyzwaniami związanymi z dostosowaniem się do zmian pokoleniowych

Jak zauważono, istotnym trendem na rynku pracy do 2025 r. będzie zmiana pokoleniowa, która będzie stanowić liczne wyzwania dla pracodawców. „Niektóre organizacje nie dostrzegają tej zmiany, co często skutkuje problemami z komunikacją, brakiem współpracy i rosnącą frustracją wśród różnych grup pracowników” — wyjaśnił Piotr Zygmunt, specjalista ds. rynku pracy w Talent Solutions ManpowerGroup. Uważa on, że często prowadzi to do spadku wydajności zespołu, co szybko i wyraźnie odbija się na ogólnych wynikach organizacji.

Pokolenie Z ma trudności z autoprezentacją podczas rozmów kwalifikacyjnych

Zaobserwowano, że liderzy dostrzegają konieczność wspierania kandydatów z pokolenia Z już na etapie rekrutacji. Eksperci powołali się na badanie iHire przeprowadzone w USA, które ujawniło, że 58% pracodawców wskazało, że najmłodsi kandydaci potrzebują poprawy umiejętności rozmowy kwalifikacyjnej , podczas gdy 57% uważa, że powinni poprawić swoją komunikację z profesjonalistami HR.

„Młodzi kandydaci często mają trudności z jasnym wyrażaniem swoich doświadczeń, osiągnięć lub motywacji, co komplikuje ocenę ich potencjału” — stwierdziła Anna Tietianiec, ekspertka ds. rynku pracy i menedżerka zespołu ds. zatrudnienia stałego w Manpower. Podkreśliła, że powinni oni zatem ocenić wymagania stanowiska i przygotować przemyślane odpowiedzi na krytyczne pytania, takie jak „Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie? Jakie są Twoje najważniejsze osiągnięcia zawodowe?”. Dodała, że kandydaci powinni unikać nadmiernej pewności siebie i nierealistycznych oczekiwań , które nie są zgodne z tym, co mogą zaoferować organizacji. „Ważne jest również zachowanie odpowiedniego języka, stroju i etykiety biznesowej” — podkreśliła ekspertka ds. HR.

Raport wskazał ponadto, że dla osób z generacji Z praca jest tylko jednym aspektem ich codziennego życia, a nie jego sednem. „Rozumieją, że są inne, potencjalnie bardziej intrygujące możliwości rozwoju tuż za rogiem” – zauważył Zygmunt.

Pokolenie Z jest otwarte na szkolenia i zdobywanie umiejętności w miejscu pracy

Eksperci podzielili się wynikami globalnego badania Indeed, które ujawniło, że 45% przedstawicieli generacji Z jest chętnych do zaangażowania się w małe dodatkowe projekty lub zadania, aby wzbogacić swoje portfolio i zdobyć nowe doświadczenia zawodowe. W tym samym badaniu 42% uczestników stwierdziło, że szkolenie w miejscu pracy jest najskuteczniejszym sposobem rozwoju zawodowego. Organizacje dostrzegają również krytyczne znaczenie przekwalifikowywania talentów generacji Z i doskonalenia ich umiejętności, jak wskazuje ManpowerGroup, co jest globalnym priorytetem dla 28% pracodawców.

Badanie Deloitte przeprowadzone wśród przedstawicieli generacji Z i milenialsów wykazało, że 6 na 10 przedstawicieli generacji Z na całym świecie uważa, że rosnąca powszechność sztucznej inteligencji zmotywuje ich do poszukiwania możliwości pracy, które są mniej podatne na automatyzację , takich jak stanowiska specjalistyczne lub praca fizyczna.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *