
Ministerstwo Finansów ostrzega, że oszuści wysyłają fałszywe wiadomości tekstowe i e-maile dotyczące zwrotów podatku, wymaganych korekt, aktualizacji danych lub alertów z urzędu skarbowego. Ministerstwo podkreśla, że częstość występowania tych oszustw wzrosła w okresie rozliczeń PIT.
– Musimy zachować czujność i uważać na oszustów podszywających się pod urzędników urzędów skarbowych, Krajowej Administracji Skarbowej lub Ministerstwa Finansów. Aktywność tych oszustów nasila się szczególnie w okresach składania zeznań podatkowych” – stwierdza Małgorzata Krok, zastępca szefa KAS, cytowana w komunikacie prasowym Ministerstwa Finansów.
Mechanizm oszustwa
Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości tekstowe i e-maile, które często zawierają linki do podejrzanych stron internetowych. Mogą również wykonywać połączenia telefoniczne w celu wydobycia poufnych informacji lub przekonania osób do dokonania płatności, dodało ministerstwo. Podkreślono, że urzędnicy Ministerstwa Finansów lub urzędów skarbowych nie stosują takich praktyk.
Ponadto Ministerstwo zauważyło, że oszuści wysyłają fałszywe wiadomości lub e-maile, na przykład dotyczące zwrotów podatku, niezbędnych korekt, aktualizacji danych i powiadomień z urzędu skarbowego. Te komunikaty często zachęcają osoby do klikania złośliwych linków lub załączników.
„Interakcja z załącznikami w tych wiadomościach, klikanie linków lub odpowiadanie nadawcy wiąże się ze znacznym ryzykiem, ponieważ może skutkować zainfekowaniem komputera złośliwym oprogramowaniem lub nieautoryzowanym transferem danych podatników” – ostrzega komunikat prasowy.
„Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych”
National Revenue Administration przypomina, że wszelkie wiadomości e-mail lub SMS z KAS dotyczące otrzymania listu w e-Revenue Office (e-US) będą informować odbiorcę wyłącznie o tym, że list oczekuje na rozpatrzenie w skrzynce odbiorczej e-US. Takie powiadomienia są wysyłane wyłącznie do osób, które wybrały e-korespondencję w e-US. Pozostali podatnicy otrzymają swoje dokumenty pocztą tradycyjną.
Ministerstwo ostrzega również, że oszuści mogą dzwonić i próbować uzyskać poufne informacje, w tym numery kont bankowych, numery PESEL/NIP, numery dowodów osobistych lub inne dane osobowe, a także nazwy użytkowników i hasła. Czasami mogą nakłaniać osoby do płacenia podatków za pośrednictwem wpłatomatów lub BLIK-a.
„Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej nie prowadzą takich rozmów telefonicznych. Nie żądają od podatników danych osobowych pod pretekstem aktualizacji rejestrów, ani nie zachęcają do dokonywania płatności. Podatnicy powinni powstrzymać się od udostępniania danych osobowych, takich jak PESEL, numery kont bankowych lub adresy zamieszkania w celu aktualizacji. Możesz samodzielnie zaktualizować swoje dane w e-Revenue Office” – stwierdzono dalej.
Ministerstwo odradza również udostępnianie komukolwiek danych logowania do serwisu e-Tax Office oraz kodu PIN do aplikacji e-US.
Jeśli podatnik otrzyma list budzący jego podejrzenia lub jeśli ktoś zadzwoni, podając się za pracownika urzędu skarbowego i prosząc o podanie poufnych informacji, podatnik powinien skontaktować się z infolinią KAS w celu wyjaśnienia sytuacji.
Bezpieczne korzystanie z usług
Ministerstwo podkreśliło również, że bezpieczne załatwianie spraw podatkowych zapewniają e-usługi KAS, takie jak e-Urząd Skarbowy, w ramach którego funkcjonuje m.in. usługa Twój e-PIT.
– Zachęcam wszystkich do korzystania z e-usług oferowanych przez Krajową Administrację Skarbową, które zapewniają pełne bezpieczeństwo w załatwianiu swoich spraw. Korzystając z e-Urzędu Skarbowego, dostępnego na stronie podatki.gov.pl lub za pośrednictwem aplikacji e-US na urządzeniu mobilnym, można bezpiecznie składać wnioski i deklaracje, płacić podatki czy aktualizować swoje dane – tłumaczy wiceminister Małgorzata Krok.