Zdjęcie: Adobe Stock
Według raportu „FUTUREPROOF 2.0”, stworzonego przez SWPS na potrzeby kongresu Impact'25, profesjonalista jutra musi nie tylko biegle posługiwać się narzędziami AI, ale także posiadać empatię, kreatywność i myślenie projektowe. W dobie sztucznej inteligencji relokacja talentów i nacisk na różnorodność będą również kluczowe.
Raport Uniwersytetu SWPS podkreśla, że ze względu na rozprzestrzenianie się sztucznej inteligencji, odsetek zadań wykonywanych wyłącznie przez ludzi ma się zmniejszyć z obecnych 47% do 33% do 2030 roku. Podkreślono to w raporcie „FUTUREPROOF 2.0. Navigating Uncertainty. Creating Impact”, który został przygotowany na kongres biznesowo-technologiczny Impact'25, który odbył się 14-15 maja w Poznaniu.
„W ciągu najbliższych 5-10 lat około 60% pracowników będzie zajmować się tym, co nazywamy pracą rozszerzoną, czyli współpracą między ludźmi a sztuczną inteligencją w jej różnych formach. Zamiast wzbudzać strach przed technologią, powinniśmy wyposażyć pracowników w tego typu współpracę” – zauważył w komunikacie prasowym dr Michał Boni z Katedry Społecznych Aplikacji Nowych Technologii SWPS.
Raport wskazuje, że w świetle zmian rynkowych napędzanych przez sztuczną inteligencję, relokacja talentów będzie niezbędna dla sukcesu biznesowego. Eksperci podkreślili, że chociaż znajomość narzędzi AI jest ważna dla przyszłego profesjonalisty, jest niewystarczająca do utrzymania przewagi konkurencyjnej. To, co naprawdę się liczy, to głęboka wiedza specjalistyczna oparta na dogłębnych badaniach i prawdziwym doświadczeniu rynkowym, a także myślenie projektowe, empatyczne zrozumienie potrzeb klientów i umiejętność proponowania innowacyjnych rozwiązań.
„Najważniejsze umiejętności to te, które wykraczają poza możliwości sztucznej inteligencji” – podkreśla Dawid Sypniewski, wykładowca SWPS.
Zgodnie z raportem wskaźnik adopcji AI w Polsce wynosi 5,9%, co plasuje kraj na drugim miejscu od końca w Unii Europejskiej (średnia UE wynosi 13,5%). Polskie firmy stoją zatem przed znaczącą potrzebą zniwelowania luki technologicznej. Autorzy raportu wskazali, że jednym z czynników przyczyniających się do tej sytuacji jest ograniczona gotowość menedżerów w polskich firmach do wykorzystywania narzędzi cyfrowych, wyzwanie wykraczające poza AI, obejmujące cyfryzację jako całość. Wdrożenie sztucznej inteligencji jest również utrudnione przez ograniczone fundusze inwestycyjne, wysokie koszty energii i niedobór osób z umiejętnościami cyfrowymi i analitycznymi, które mogłyby ułatwić wprowadzanie nowych rozwiązań i podnieść świadomość liderów.
Eksperci SWPS proponują, że sprostanie tym wyzwaniom wymaga stworzenia bezpiecznych środowisk do testowania nowych rozwiązań i rozwijania kompetencji, a także ustanowienia regulacyjnych piaskownic. Te piaskownice zapewniają ramy prawne umożliwiające przedsiębiorcom działanie w bezpiecznym środowisku testowym, umożliwiając im eksperymentowanie z konkretnym projektem lub usługą w ramach łagodniejszych przepisów. Wytyczne dotyczące tworzenia tych piaskownic zostały szczegółowo opisane w projekcie ustawy o systemach AI, który jest poddawany przeglądowi od lutego tego roku.
Raport radzi, aby podczas wdrażania AI nie koncentrować się wyłącznie na technicznych możliwościach AI, ale rozważyć, czy konkretna funkcja, proces lub zasób rzeczywiście wymaga nowego narzędzia. „To podstawowy warunek opracowania odpowiedzialnej i rozsądnej strategii w dziedzinie AI” – podkreślono.
Wpływy psychologiczne i kulturowe odgrywają rolę w sukcesie biznesowym, a priorytetowe traktowanie różnorodności może przynieść firmom znaczne korzyści, jak zauważono w raporcie. „Inkluzywność to nie tylko ideologia; przekłada się na realne zyski” — zauważyli eksperci, dodając, że organizacje z etnicznie zróżnicowanymi zespołami zarządzającymi mają tendencję do przewyższania swoich konkurentów. Podobną korelację obserwuje się w firmach o zrównoważonej reprezentacji płci.
Raport podkreśla również stereotypy pokoleniowe, które mogą negatywnie wpłynąć na biznes. Wskazuje, że logika lojalności wśród młodszych pracowników ulega zmianie, ale nie oznacza to, że będą oni pochopnie opuszczać firmy. Młodzi ludzie będą priorytetowo traktować pracę, ale będą to robić na własnych warunkach, jak podkreślono.
„Dzisiejsza kariera kręci się wokół jednostki. Dotyczy rozwoju osobistego, dobrego samopoczucia i osiągania celów finansowych. Nie chodzi o to, że kariery znikają z pola widzenia, ale raczej o to, że ustanawia się więcej granic” – wyjaśnia dr Paula Pustułka, profesor SWPS.
„FUTUREPROOF 2.0. Navigating Uncertainty. Creating Impact” to drugie wydanie raportu Futureproof, przygotowanego specjalnie na IMPACT'25 przez SWPS University. Publikacja oferuje dogłębne analizy, studia przypadków i praktyczne wskazówki mające na celu przełożenie eksperckich spostrzeżeń na wykonalne decyzje biznesowe w zmieniającym się krajobrazie gospodarczym. (PAP)
mbl/ przeciągnij/