Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Motoryzacyjny gigant zwalnia w Gliwicach. Setki pracowników na bruk - Gospodarka i Biznes News

Motoryzacyjny gigant zwalnia w Gliwicach. Setki pracowników na bruk

To już robi się niebezpieczny trend. Najpierw amerykański Intel rezygnuje z inwestycji w Polsce, a teraz inny wielki inwestor zza Atlantyku szykuje zwolnienia. Pracę w Gliwicach w fabryce Stellantis ma stracić 500 osób. To dokłada kolejne nieszczęście do powodzi na tych terenach. Stellantis podał nam przyczynę zwolnień.

Stellantis zapowiada zwolnienia
Stellantis zapowiada zwolnienia | Foto: Stellantis / Stellantis
  • Fabryka Stellantis w Gliwicach zwalnia z końcem miesiąca 500 osób
  • Jako przyczynę zwolnień podaje nowe, restrykcyjne przepisy UE i transformację na transport elektryczny
  • Trzecia zmiana w fabryce ma być zlikwidowana
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

„Zakład LCV [samochody dostawcze — red.] w Gliwicach poinformował swoich pracowników i pracownice o konieczności dostosowania wielkości produkcji do obecnej, bardzo trudnej, sytuacji na rynku motoryzacyjnym” — podaje Business Insiderowi Agnieszka Brania, rzeczniczka prasowa fabryk Stellantis w Polsce.

Jak tłumaczy, trudna sytuacja wynika z cyklicznego spadku sprzedaży o tej porze roku, co dodatkowo spotęgowane zostało intensywną transformacją w Unii w kierunku pełnej elektryfikacji europejskiej floty samochodowej, realizowanej „przez wszystkich producentów na mocy restrykcyjnych przepisów UE„. Decyzją europarlamentu do 2035 r. wszystkie spalinowe samochody osobowe i dostawcze mają być wykluczone ze sprzedaży.

Fabryka w Gliwicach jest jednym z wielu europejskich producentów zmuszonych do podjęcia działań w celu utrzymania stabilnej działalności w tych warunkach rynkowych i prawnych. Podjęto zatem decyzję o przejściu na system dwuzmianowy w działach produkcyjnych, począwszy od 30 września br.” — podaje Agnieszka Brania.

Trzecia zmiana była przywracana w zakładzie w Gliwicach półtora roku temu i zatrudniano wtedy dodatkowo 600 osób, by ją uruchomić. Wówczas szkolono i przyjmowano pracowników z agencji pracy tymczasowej. Jak podawał w tym czasie serwis PulsHR, w dużej części byli to Ukraińcy. Stellantis podaje teraz, że zwalnianych będzie trochę mniej, bo 500 osób.

Rynek rośnie. Na razie

Co ciekawe, według danych ACEA w pierwszym półroczu br. sprzedaż samochodów dostawczych (bez ciężarówek) nie tyle spadła, ile nawet wzrosła o 15 proc. rdr w Unii, a w Unii plus Wielka Brytania, Szwajcaria, Norwegia i Islandia wzrost wyniósł 13 proc. rdr do 1 mln 51 tys. Co nie znaczy oczywiście, że tak będzie w przyszłości.

Sprzedaż pojazdów z silnikiem diesla poszła w górę o aż 14,1 proc. rdr do 895 tys. sztuk i stanowiło to 85 proc. sprzedaży wszystkich samochodów dostawczych (LCV). Pojazdy z napędem elektrycznym odnotowały spadek o 4,8 proc. rdr i stanowiły zaledwie 6 proc. rynku.

W Polsce sprzedaż „dostawczaków” wzrosła w pierwszym półroczu br. o 4,3 proc. rdr do niecałych 33 tys. egzemplarzy, ale w przypadku elektryków był to spadek i to o aż 28 proc. rdr. W Polsce diesle stanowiły aż 91 proc. sprzedaży samochodów dostawczych.

Jak czytamy w stanowisku Stallantis, zmiany mają na celu dostosowanie się do obecnej sytuacji i nie wpływają na pozycję fabryki w organizacji, a także jej rolę w planie strategicznym „Stellantis Dare Forward 2030” jako:

  • producenta dużych pojazdów użytkowych wyposażonych zarówno w napędy tradycyjnie, jak i w pełni elektryczne, w tym wodorowe, które są jednym z głównych elementów globalnej ofensywy rynkowej Stellantis. Segment dużych pojazdów użytkowych stanowi 1/3 wolumenu koncernu w Europie
  • aktywnie zaangażowanej w realizację ambitnego celu Stellantis, jakim jest przekształcenie się grupy w firmę technologiczną o zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 r., dzięki inwestycjom w gliwicki zakład, które już rozpoczęto w ramach przejścia na „zieloną energię” opartą na systemach fotowoltaicznych i wykorzystaniu biomasy do produkcji energii cieplnej.”

„Stellantis utrzymuje swoje zobowiązania do wspierania swoich polskich zakładów w tej niestabilnej sytuacji rynkowo-ekonomicznej” — informuje nas rzecznik prasowa fabryk Stellantis w Polsce.

Kolejne nieszczęście w Gliwicach

Ta informacja dokłada kolejnych problemów dla mieszkańców Gliwic. Niedawno na tych terenach przeszła powódź. — Najgorzej było w Przyszowicach [wieś pod Gliwicami — red.]. Rzeka wprawdzie nie wylała, ale dochodziło już do przesączania się wody przez wały przeciwpowodziowe. Trzeba było je ciągle uszczelniać – informował „Dziennik Zachodni” st. kpt. straży pożarnej Damian Dudek.

W sobotę 14 września podczas powodzi strażacy odnotowali w Gliwicach 150 zdarzeń. Doszło tam głównie do zalania piwnic i posesji, co było wynikiem przepełnienia rowów melioracyjnych. Problemem były też powalone drzewa. W niedzielę sytuacja już się uspokoiła.

Dodać też trzeba, że nad regionem wisi już perspektywa przyszłych zwolnień w górnictwie węgla kamiennego. Gliwicka kopalnia Sośnica z grupy PGG zatrudnia ponad 2 tys. osób. W marcu rozpoczęto w niej likwidację szybu Bojków po awarii maszyny wyciągowej, której już nie opłacało się remontować.

Autor: Jacek Frączyk, redaktor Business Insider Polska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *