
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega, że „każda próba podszywania się pod ZUS stanowi przestępstwo”, za które grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. Ponadto podkreśla, że oszuści stosują coraz bardziej zaawansowane taktyki i wzywa klientów do zachowania czujności i nieulegania manipulacjom.
Jak wynika z komunikatu prasowego ZUS, „zauważalnie wzrosła liczba oszustów podszywających się pod pracowników ZUS poprzez wysyłanie oszukańczych komunikatów (za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości tekstowych lub komunikatorów internetowych, takich jak Messenger czy WhatsApp) lub inicjowanie połączeń telefonicznych”.
Alert przed oszustami. ZUS wydaje ostrzeżenie
„Celem takich działań jest zdobycie danych osobowych, szczegółów o kontach bankowych lub nakłonienie osób do otwierania szkodliwych linków lub załączników” – ostrzega Departament.
– Ostrzeżenia o ostrożności są niewystarczające. Oszuści wykorzystują coraz bardziej wyrafinowane techniczne i psychologiczne strategie perswazji, a ich repertuar poszerza się niemal z dnia na dzień. Dlatego ściśle współpracujemy z policją i innymi podmiotami zwalczającymi cyberprzestępczość, szczególnie w odniesieniu do osób starszych – mówi rzecznik prasowy ZUS Karol Poznański.
W ogłoszeniu podkreślono, że ZUS nigdy: • nie żąda podania danych osobowych za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości SMS ani komunikatora internetowego, • nie wysyła za pośrednictwem wiadomości SMS linków umożliwiających zalogowanie się lub weryfikację informacji, • nie wydaje umów ani formularzy dotyczących wpłat na rachunki inwestycyjne, • nie zachęca do dokonywania przelewów na wskazane konto bankowe.
„Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, skontaktuj się z Centrum Obsługi Klienta ZUS pod numerem 22 560 16 00. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–18:00” – ZUS zachęca klientów do kontaktu.
– Przypominamy naszym klientom: przed podjęciem jakichkolwiek działań zawsze skontaktuj się z nami telefonicznie lub osobiście odwiedź placówkę. Pochopne działanie może w tym scenariuszu prowadzić do złych decyzji, a przestępcy umiejętnie stosują presję, ponieważ rozumieją, że jeśli klient skontaktuje się z nami pierwszy, oszustwo się nie powiedzie – wyjaśnia rzecznik.
ZUS ostrzega przed próbami oszustw
„Oszuści podszywający się pod pracowników ZUS są bardzo aktywni. Często próbują zbierać numery PESEL, dane kont bankowych i dane logowania (na przykład do poczty e-mail lub bankowości internetowej). Przestępcy mogą również próbować wyłudzić fundusze” – zauważono w komunikacie prasowym.
Podano również przykłady oszukańczych działań: • oszuści odwiedzający domy i podszywający się pod pracowników ZUS; • fałszywe wiadomości wysyłane różnymi kanałami w celu wyłudzenia informacji; • oszuści telefoniczni podszywający się pod pracowników ZUS; • fałszywe profile ZUS w mediach społecznościowych/na platformach komunikacyjnych.
Podejrzana wiadomość. Jakie działania powinieneś podjąć?
ZUS przedstawia kroki, jakie należy podjąć po otrzymaniu podejrzanej wiadomości: – nie ujawniaj nikomu poufnych informacji, zwłaszcza po otrzymaniu podejrzanych wiadomości (komunikatorów internetowych, wiadomości e-mail lub wiadomości tekstowych) zawierających prośbę o podanie danych; – unikaj klikania podejrzanych linków – zarówno zawartych w wiadomościach e-mail, jak i wysłanych za pośrednictwem wiadomości tekstowych lub komunikatorów internetowych; – powstrzymaj się od pobierania załączników z niezweryfikowanych źródeł.