DomData SA to polska firma technologiczna, która od 20 lat wspiera sektor przedsiębiorstw, a w szczególności instytucje finansowe, w automatyzacji procesów biznesowych z wykorzystaniem platformy Ferryt. Ostatnie lata były dla firmy okresem intensywnej transformacji. Rok 2024, kiedy to firma przekształciła się w spółkę akcyjną, ugruntował kolejny etap strategicznego rozwoju DomData, skoncentrowany na ekspansji międzynarodowej i utworzeniu przedstawicielstwa w Hamburgu.

Firma skupiła się również na podboju nowych segmentów rynku dzięki swojej ofercie SaaS. Intensywnie inwestuje również w sztuczną inteligencję i Agentic AI, dzięki czemu Ferryt jest rozwiązaniem opartym na AI, a DomData firmą łączącą doświadczenie z ambicjami międzynarodowego gracza. Jaką drogą podąża i jakie cele stawia sobie na kolejne lata? Rozmawiamy o tym z Radosławem Mączyńskim, prezesem zarządu.
Ferryt od lat rozwijany jest jako platforma low-code. Czy wprowadzenie sztucznej inteligencji oznacza nową tożsamość platformy? Dlaczego zdecydowaliście się na ten kierunek rozwoju?
Kiedy Open AI masowo udostępniło ChatGPT, stało się jasne, że jesteśmy świadkami rewolucji. Technologii, która zmieniła sposób, w jaki pracujemy i wyszukujemy informacje. Niewielu przewidywało tak szybkie tempo jej rozwoju i mnogość narzędzi, które miały stać się dostępne w tak krótkim czasie. Osobiście uważam, że był to poważny test dla każdej firmy. Dla firm IT, takich jak nasza, był to szczególnie istotny test, ponieważ sztuczna inteligencja zmienia nie tylko sposób, w jaki korzystamy z systemów i aplikacji, ale także sposób, w jaki je tworzymy.
Ferryt to platforma low-code, narzędzie umożliwiające tworzenie aplikacji biznesowych praktycznie bez kodowania. Pozwala to osobom bez wykształcenia informatycznego wdrażać rozwiązania za pomocą gotowych komponentów i interfejsów graficznych. Wprowadzenie sztucznej inteligencji nie oznacza całkowitego porzucenia dotychczasowej tożsamości Ferryt, lecz raczej jej naturalne rozszerzenie. Od samego początku technologia low-code miała jeden cel: uproszczenie i przyspieszenie wdrażania aplikacji. Sztuczna inteligencja idealnie wpisuje się w tę misję. Jeszcze bardziej skraca ona lukę między pomysłem a gotowym systemem i otwiera zupełnie nowe możliwości dla programistów-obywateli. Decyzja o rozwoju w kierunku sztucznej inteligencji była zasadniczo odpowiedzią na dwa zjawiska: po pierwsze, rosnące oczekiwania klientów, którzy oczekują narzędzi nie tylko prostych, ale i proaktywnych. Po drugie, przyspieszenie technologiczne uczyniło integrację z modelami językowymi wykonalną i użyteczną.
To trend głęboko przenikający naszą branżę. Obserwujemy go wśród naszych konkurentów, zwłaszcza zagranicznych, i możemy śmiało powiedzieć, że nie pozostajemy w tyle.
– Jeśli sztuczna inteligencja staje się naturalną kontynuacją technologii low-code, w jaki sposób dokładnie zmienia Ferryt i doświadczenia jego użytkowników?
W naszej strategii technologia sztucznej inteligencji obejmuje trzy główne kierunki rozwoju: Ferryt AI Factory, Ferryt xAI App Generation i AI Supported App Maintenance.
Pierwszy obszar, Ferryt AI Factory, opiera się na koncepcji Agentic AI i umożliwia definiowanie zaawansowanych agentów automatyzujących określone zadania w procesach biznesowych. Należą do nich zarówno agenci funkcjonalni – np. odczytujący informacje z dokumentów cyfrowych – jak i agenci konwersacyjni wspierający użytkowników w codziennych zadaniach (np. agent wiedzy lub chatbot usprawniający działanie aplikacji). Agenci mogą wykorzystywać różne modele językowe, uzyskiwać dostęp do dodatkowych danych dostarczanych przez zarejestrowane serwery MCP oraz wykonywać określone zadania za pomocą protokołów wywołań funkcji (Function Calling). Projektanci mogą samodzielnie zbudować cały przepływ agentów i wnioskowanie lub skorzystać z zestawu gotowych, gotowych agentów oferowanych przez Ferryt.
Równolegle, w Ferryt, rozwijamy aplikacje AI bezpośrednio w obszarze budowania rozwiązań biznesowych. Drugi kierunek, Ferryt xAI App Generation, koncentruje się na wspieraniu programistów-obywateli na różnych etapach projektowania aplikacji. Kluczową ideą tego rozwiązania jest transformacja procesu z klasycznego tworzenia aplikacji w technologii low-code do generowania kompletnych rozwiązań za pomocą poleceń przekazywanych asystentowi AI, który następnie tworzy rozwiązania w Ferryt. Zachowanie przejrzystości i zrozumiałości generowanych przez system rozwiązań jest kluczowe – czego nie oferuje większość konkurencyjnych narzędzi AI.
Trzecim obszarem rozwijanym w ramach tej strategii jest konserwacja aplikacji wspomagana sztuczną inteligencją (AI-Supported App Maintenance), która zapewnia wsparcie w zakresie konserwacji aplikacji. Opracowujemy asystentów, którzy analizują logi aktywności systemu i przewidują potencjalne awarie, zanim wystąpią. Pozwoli to naszym klientom działać bardziej proaktywnie i unikać przestojów.
Sztuczna inteligencja to rzeczywiście ważny kierunek strategiczny, ale wejście w nowe segmenty wymaga również uniwersalnej oferty produktów. Jak ją zbudować? Czy to trudne?
Tak, to zdecydowanie nie jest łatwe. Do tej pory koncentrowaliśmy się na dostarczaniu dedykowanych narzędzi wykorzystywanych przez największe instytucje finansowe w Polsce. Kolejnym, naturalnym krokiem w naszym rozwoju, było rozszerzenie oferty o rozwiązania „out-of-the-box”, które z powodzeniem można wdrożyć również w mniejszych organizacjach.
Istnieje grupa systemów o bardzo podobnej konstrukcji, niezależnie od branży, w której są wykorzystywane. Mam na myśli rozwiązania z ostatnio bardzo popularnego obszaru Digital Office/Company, obejmującego systemy takie jak archiwa cyfrowe, pocztę przychodzącą/wychodzącą, procesy zatwierdzania zakupów, zamówienia i obieg faktur. Stworzyliśmy pakiet rozwiązań Ferryt Digital Office dla firm każdej wielkości i profilu działalności w tym obszarze. Oferujemy go również średnim i mniejszym firmom, w tym w modelu SaaS i subskrypcyjnym. Obserwując obecne zainteresowanie rynku, uważamy, że była to znacząca inwestycja, która szybko się zwróci.
– Nowe produkty pozwolą Państwu dotrzeć do szerszego grona klientów. Gdzie w tej układance znajdzie się sektor finansowy, który dotychczas był kluczową częścią Państwa portfolio?
Sektor finansowy niewątpliwie będzie nadal odgrywał dominującą rolę w naszej strukturze przychodów przez jakiś czas. Naszym celem jest jednak ekspansja na nowe segmenty, które uważamy za obiecujące. Wdrożenia Ferryt poza finansami, w dużych korporacjach i firmach zarządzających nieruchomościami na rynku niemieckim, pomagają nam to osiągnąć. W oparciu o te projekty poszerzyliśmy naszą wiedzę branżową i doświadczenie, co dało nam fundament do tworzenia uniwersalnych rozwiązań dla tych obszarów. Tak jak lata temu budowaliśmy naszą ofertę dla sektora finansowego w Polsce.
Wspomniałeś o wdrożeniach w Niemczech. Czy zatem możemy powiedzieć, że kolejny cel strategiczny, ekspansja poza Polskę, rzeczywiście nabiera rozpędu?
Zdecydowanie. Nasza niemiecka spółka zależna z siedzibą w Hamburgu, którą założyliśmy w połowie 2019 roku, aktywnie działa. Dzięki niej pozyskaliśmy klientów, którzy korzystają z Ferryt jako głównej platformy automatyzacji procesów. Nawiązaliśmy również strategiczne partnerstwa z firmami multiplikacyjnymi, co pozwala nam na szybszą ekspansję. Uważamy, że rynek niemiecki to miejsce, gdzie rozwiązania takie jak nasze są dobrze dopasowane do aktualnych potrzeb i oferowane w konkurencyjnych cenach. Co więcej, nasze ostatnie analizy strategiczne wykazały, że kraje Europy Środkowo-Wschodniej również oferują znaczny potencjał dla naszych produktów i usług. Obecnie badamy, w jakim stopniu rynki te rzeczywiście stanowią drogę do naszego sukcesu.
Z naszej rozmowy jasno wynika, że DomData ma nie tylko solidną bazę klientów i bogate doświadczenie projektowe, ale także konsekwentną strategię rozwoju. Jak ocenia Pan obecny poziom dojrzałości organizacji w tym kontekście?
To trudne pytanie, ponieważ ocena dojrzałości firmy, moim zdaniem, to coś, co zmienia się z czasem. Właśnie wtedy, gdy myślisz, że jesteś dojrzały i stabilny, nadchodzi rewolucja, taka jak wspomniana sztuczna inteligencja, która całkowicie zmienia tę ocenę w nowej rzeczywistości i zmusza do adaptacji. Jednak biorąc pod uwagę takie aspekty, jak baza przychodów, lojalność klientów, oferta produktowa i strategia rozwoju, uważam, że DomData jest firmą dojrzałą, ale wciąż otwartą na pewne zmiany. Na tę ocenę w dużej mierze wpływa fakt, że jako firma mamy solidne fundamenty finansowe, a także jasno i precyzyjnie określone dalsze cele w kontekście postępu związanego ze sztuczną inteligencją, do którego konsekwentnie dążymy krok po kroku.
– Biorąc więc pod uwagę długoterminowy rozwój firmy, co jest według Pana ważniejsze: solidne fundamenty czy odważna strategia?
Oba aspekty są ważne. Solidny fundament w postaci kontraktów i gwarantowanych przychodów pozwala na istnienie i funkcjonowanie tu i teraz. Jeśli jednak firma nie ma jasno określonej strategii rozwoju, nie inwestuje i nie planuje długoterminowo, ten historycznie zdobyty fundament pozwoli jej na stabilne funkcjonowanie jedynie w krótkim okresie. Z kolei istniejąca, a przede wszystkim skuteczna strategia, przyczynia się do zrównoważonego wzrostu i gwarantuje długoterminową egzystencję firmy. Prowadzenie biznesu wymaga ciągłego reagowania na zmieniające się trendy i preferencje klientów – tak jak robimy to w przypadku sztucznej inteligencji i gotowych rozwiązań.
Każda organizacja, nawet dojrzała i stabilna, ma obszary, w których chce się rozwijać. Na czym DomData koncentruje się dzisiaj, aby lepiej spełniać potrzeby klientów?
Mamy obszary, nad którymi świadomie pracujemy. Chcieliśmy przyjrzeć się im z zewnętrznej perspektywy, dlatego przeprowadziliśmy serię audytów z renomowanymi firmami konsultingowymi. Na ich podstawie opracowaliśmy plan transformacji, którego wdrożenie pozwoli nam stać się bardziej efektywną organizacją, jeszcze lepiej postrzeganą przez naszych klientów. To ważny krok na naszej drodze – krok spójny z naszą strategią i planami rozwoju.
Anna Czaplicka, Specjalista ds. Marketingu, DomData SA
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Biuletyn Bądź na bieżąco z wiadomościami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Źródło