Szanse dla start-upów w Polsce. Tak możesz zyskać finansowanie [WYWIAD]

Starzejące się społeczeństwo i ograniczone zasoby finansowe mogą wydawać się przeszkodami, ale dla polskich start-upów są to również szanse na innowacje. Dagmara Nickel z funduszu YouNick Mint wskazuje w rozmowie z Business Insiderem, że technologie mogą stać się jednym z najważniejszych zasobów Polski w rywalizacji na globalnym rynku.

Dagmara Nickel z funduszu VC YouNick Mint podpowiada, jak pozyskać środki na rozwój start-upu
Dagmara Nickel z funduszu VC YouNick Mint podpowiada, jak pozyskać środki na rozwój start-upu | Foto: Sutthiphong Chandaeng / Shutterstock
  • Innowacje odpowiadające na demograficzne i ekonomiczne wyzwania mają największy potencjał rynkowy
  • Model B2B w start-upach technologicznych jest bardziej opłacalny i mniej ryzykowny niż B2C
  • Wyzwania takie jak starzejące się społeczeństwo czy migracja tworzą przestrzeń dla rozwiązań w obszarze longevity, edtechu czy opieki senioralnej
  • Bardzo ważne dla sukcesu start-upów są rzetelne przygotowanie, zaangażowanie founderów oraz odpowiednie zrozumienie potrzeb rynku i inwestorów
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Grzegorz Kubera, Business Insider Polska: Jakie twoim zdaniem będą największe szanse biznesowe w 2025 r.? Czy w kontekście starzejącego się społeczeństwa i relatywnie niskiego dochodu rozporządzalnego na obywatela nadal warto rozwijać u nas start-upy technologiczne?

Dagmara Nickel, founder i managing partner w funduszu venture capital YouNick Mint: Jak najbardziej, szczególnie że w ciągu krótkiego okresu Polska wykonała nieprawdopodobny skok w rozwoju — zwłaszcza w kontekście problemów demograficznych czy wyzwań ekonomicznych. Innowacyjne rozwiązania adresujące właśnie te konkretne najbardziej bolesne problemy społeczne mają największe szanse na to, że klienci zagłosują za nimi swoimi portfelami. Tak, jak niskie zarobki stworzyły pole dla biznesów typu shared economy, tak starzejące się społeczeństwo stwarza pole dla rozwoju w obszarze longevity, opieki senioralnej, procesów migracyjnych czy asymilacji imigrantów.

Czyli powinniśmy problemy rozpatrywać w formie szans biznesowych.

Tak, a zachowanie dynamiki rozwoju gospodarczego — którą olbrzymim wysiłkiem i poświęceniami wypracowały rzesze przedsiębiorców od końca lat osiemdziesiątych — nie będzie możliwe bez postawienia na innowację i potencjał zasobów wiedzy. Na wyzwania trzeba patrzyć jak na szanse.

Dodam, że oczywiście to ryzykowna alokacja dla środków pojedynczych inwestorów — tu zawsze należy pamiętać o dywersyfikacji. Jednak jeśli mówimy o perspektywie ekosystemu przedsiębiorców czy perspektywie społeczeństwa polskiego, należy pamiętać, że technologia jest co najmniej tak cenną kartą w talii atutów danego kraju, jak zasoby naturalne, zarówno w wymiarze konkurencji pomiędzy przedsiębiorstwami, jak i w geopolityce.

Jak zdobyć finansowanie dla start-upu

Masz do czynienia z dużą liczbą start-upów. Jakie błędy polscy założyciele popełniają najczęściej?

Start-up i ich zarządzający z definicji działają w sytuacji dostępności zasobów mniejszej niż wyzwania, przed którymi stoi projekt. Nie jest więc sztuką zarzucać im błędy co do podjętych decyzji o ich alokowaniu. Grzechem zarządzającego jest natomiast zaniechanie.

To znaczy?

Niewykorzystanie szans, przed którymi udało się stanąć, i to mimo posiadania środków do ich zaadresowania. To błąd, który oddziela pomysłodawcę, który poniósł klęskę od pomysłodawcy, który się do niej przyłożył.

Równie znaczące jest porzucenie odpowiedzialności za działania. Tutaj, by nie koncentrować się na negatywach, można powiedzieć, że najcenniejszą cechą pomysłodawcy z perspektywy wspólnika czy inwestora jest zaangażowanie i „gryzienie ziemi”, by osiągnąć wyznaczone sobie cele.

Trzeba być pracowitym i zaradnym, ale wiem, że to też często nie wystarcza, aby zdobyć finansowanie. Na co jeszcze zwracają uwagę fundusze VC?

YouNick Mint gros ze środków inwestuje w firmy na bardzo wczesnej fazie rozwoju, więc przychody, a tym bardziej rentowność, nie są naszym najczęstszym czynnikiem doboru szans inwestycyjnych. Ba, mamy historię udanych inwestycji, zakończonych zwrotem przekraczającym wielokrotnie poniesione koszty, w pomysły na etapie przysłowiowego PowerPointa.

O doborze projektów, w które się angażujemy, decyduje suma wielu „tak”: udany pitching, dane potwierdzające tezę inwestycyjną, przewaga konkurencyjna konsekwentnie wbudowana w propozycję wartości oraz w procesy wewnątrz firmy, przekonujący i doświadczeni founderzy i zarządzający umiejący dyskutować zarówno o szansach, jak i o ryzykach i problemach, oraz sprzyjające trendy rynkowe.

I wtedy jesteście ostatecznie „na tak”?

Każdy pomysłodawca może jeszcze zwiększyć prawdopodobieństwo pozyskania inwestycji przez dobre techniczne przygotowanie się do tego procesu, jak i dobre — co oczywiste — prowadzenie swojego biznesu.

Kluczowe jest też przygotowanie wyczerpujących informacji nt. spółki, jej ładu korporacyjnego, historii finansowej i prawnej oraz rzetelne przepracowanie odpowiedzi na pytanie, na co mają być wykorzystane środki, jakie efekty przyniosą inwestorom, jakie należy wiązać z tym wszystkim ryzyka i szanse. Utrzymanie odpowiedniej dynamiki tego procesu oraz responsywność, a jednocześnie zrozumienie w kontekście procesów wewnętrznych po stronie inwestora również ma znaczenie dla sukcesu.

Wiem, że skupiacie się na modelu B2B, czyli na firmach oferujących swoje rozwiązania dla innych firm, nie zaś na B2C, czyli sektorze konsumenckim. Dlaczego tak jest?

Preferujemy ten model w naszej strategii ze względu na doświadczenie domenowe oraz ocenę ryzyka inwestycyjnego. YouNick MInt jest funduszem zarządzanym przez osoby z sukcesami zawodowymi w proptech, B&M, edutech, life science, IT. Selekcjonując projekty inwestycyjne, opieramy się na doświadczeniach, wiedzy i networku, jaki zbudowaliśmy w tych sektorach. Model B2B jest zaś bardziej popularny wśród spółek technologicznych z tych obszarów. Obok stoi jeszcze aspekt kapitałochłonności modelu B2C. Weryfikując projekty w takim modelu, wielokrotnie dochodziliśmy do wniosku, że zbudowanie masy krytycznej z perspektywy sukcesu wymaga środków większych, niż oczekiwane czy możliwe do zgromadzenia przez spółkę.

Co nas czeka w 2025 r.?

Jakie twoim zdaniem będą największe szanse biznesowe w 2025 r.?

Długofalowo gros szans biznesowych zarówno w 2025 r., jak i w dalszych latach upatrujemy w dużych trendach rynkowych. Mogę wymienić tu np. zmiany demograficzne. Coraz większy odsetek ludzi w wieku powyżej 65 r. życia, spadek dzietności, niewystarczająca podaż pracowników opieki medycznej, wzrost liczby schorzeń definiowanych jako choroby cywilizacyjne, a z drugiej wzrost świadomości roli zdrowego trybu życia czy coraz większe oczekiwania dotyczące stanu zdrowia i jakości życia, rodzą sporo szans dla podmiotów dostarczających rozwiązania terapeutyczne i usługi na rynku medycznym.

W krótszym dystansie zapewne echa sytuacji geopolitycznej będą miały znaczenie również dla spółek technologicznych, co przełoży się na większe zainteresowanie rozwiązaniami szeroko pojętego dual business czy cybersecurity.

W najbliższych latach spodziewamy się także dalszego dążenia do zwiększenia produktywności, co nomen-omen powiązane jest z demografią — zarówno poprzez wykorzystanie szans związanych z lifelong learning, demokratyzacją branż technologicznych poprzez low-code/no-code czy edtechem powiązanym z ruchami migracyjnymi, jak i wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Jest to trend, na który stawialiśmy już w 2017 r., inwestując w spółki AI takie jak NuDelta czy 2040.io. Generuje on coraz większą liczbę udanych business case’ów.

Wierzymy, że świat nie znosi próżni i największe wyzwania społeczne, z jakimi się borykamy, w tym w szczególności wyzwania demograficzne, znajdą odpowiedzi w postaci dynamicznie rozwijających się biznesów.

— Rozmawiał Grzegorz Kubera

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *