Rząd Stanów Zjednoczonych osiągnął porozumienie z Panamą, które pozwoli amerykańskim statkom rządowym na bezpłatne korzystanie z Kanału Panamskiego. Decyzja ta, ogłoszona w środę przez Departament Stanu USA, przyniesie znaczące oszczędności dla amerykańskiego budżetu — wskazuje komunikat amerykańskich władz. Zarząd Kanału zdążył jednak zdementować komunikat Białego Domu.
![Rząd Stanów Zjednoczonych osiągnął porozumienie z Panamą, które pozwoli amerykańskim statkom rządowym na bezpłatne korzystanie z Kanału Panamskiego. Decyzja ta, ogłoszona w środę przez Departament Stanu USA, przyniesie znaczące oszczędności dla amerykańskiego budżetu — wskazuje komunikat amerykańskich władz. Zarząd Kanału zdążył jednak zdementować komunikat Białego Domu. Kanał Panamski](/wp-content/uploads/2025/02/6b611569d7b226cefc045fa8d482c513.jpg)
W komunikacie Departamentu Stanu podkreślono, że rząd Panamy zobowiązał się do umożliwienia bezpłatnego przepływu amerykańskich jednostek przez kanał. Dzięki temu Stany Zjednoczone zaoszczędzą każdego roku miliony dolarów, co ma szczególne znaczenie w kontekście rosnących napięć geopolitycznych w regionie.
Bezpieczeństwo narodowe priorytetem USA
Sekretarz obrony USA Pete Hegseth w rozmowie telefonicznej z panamskim ministrem bezpieczeństwa publicznego Frankiem Abrego zaznaczył, że ochrona interesów bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych pozostaje kluczowym priorytetem. Jak podkreślił, obejmuje to zarówno zapewnienie niezakłóconego dostępu do Kanału Panamskiego, jak i jego ochronę przed potencjalnymi zagrożeniami zewnętrznymi.
— Ochrona strategicznych szlaków wodnych, takich jak Kanał Panamski, jest fundamentem naszej polityki bezpieczeństwa — miał powiedzieć Hegseth, według źródeł zbliżonych do rozmów.
Chiny na celowniku USA
W tle porozumienia z Panamą pojawia się kwestia rosnących wpływów Chin w regionie. Podczas spotkania 2 lutego w stolicy Panamy sekretarz stanu USA Marco Rubio wyraził zaniepokojenie obecnością chińskich firm w pobliżu kanału. W rozmowie z prezydentem Panamy Jose Raulem Moulino Rubio podkreślił, że status quo w tej sprawie jest dla Waszyngtonu nie do zaakceptowania.
Prezydent Mulino zapowiedział audyt portów zarządzanych przez chińskie firmy oraz wycofanie się z umowy o przystąpieniu do chińskiej inicjatywy „pasa i drogi”. — Panama nie przedłuży tej umowy — zapewnił Mulino, cytowany przez lokalne media.
Obawy USA dotyczą m.in. działalności firmy Hutchison Ports PPC z siedzibą w Hongkongu, która od 1997 r. obsługuje duże terminale kontenerowe po obu stronach kanału. Według agencji dpa istnieje ryzyko, że Pekin może wykorzystać prywatne chińskie firmy do rozszerzenia swoich wpływów na kluczowe szlaki morskie.
Kanał Panamski w centrum uwagi
Kanał Panamski, przekazany Panamie w 1999 r. na mocy traktatu z 1977 r., pozostaje jednym z najważniejszych szlaków wodnych na świecie. Prezydent USA Donald Trump w swoim przemówieniu inauguracyjnym 20 stycznia ostrzegł, że Stany Zjednoczone mogą rozważyć przejęcie kontroli nad kanałem, jeśli Panama nie będzie przestrzegać warunków traktatu. Trump przypomniał, że przekazanie kanału było „gestem współpracy”, a nie ustępstwem.
Decyzja o bezpłatnym dostępie do kanału obejmuje szeroką gamę amerykańskich jednostek rządowych. Oprócz okrętów wojennych i statków Straży Przybrzeżnej, przez kanał przepływają m.in. statki badawcze NOAA, lodołamacze używane w regionach polarnych oraz holowniki wspierające większe jednostki w portach. Dzięki porozumieniu z Panamą, wszystkie te jednostki będą mogły korzystać z kanału bez ponoszenia opłat, co dodatkowo wzmacnia strategiczne partnerstwo między oboma krajami.
Panama dementuje
Agencja AFP podała jednak komunikat, w którym władze Kanału Panamskiego zaprzeczają, że zezwolą statkom rządu USA na bezpłatny przepływ. „Zarząd Kanału Panamskiego, który ma prawo ustalać opłaty za przejazd kanałem i inne opłaty, informuje, że nie dokonał żadnych zmian w ich wysokości” – podała instytucja w oświadczeniu
x.com Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło