Młodsza siła robocza wysoko ceni równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, ale ma wiele podobieństw do poprzednich pokoleń – jak podkreśla badanie WorkWarZ z udziałem 11,4 tys. osób z pokolenia Z, urodzonych między 1995 a 2012 rokiem. Może to stanowić poważne wyzwanie dla wielu polskich firm. Rodzaj zatrudnienia ma kluczowe znaczenie.
/ ARKADIUSZ ZIOLEK/East News / East News
Wbrew powszechnym poglądom, pokolenie Z, czyli osoby wchodzące na rynek pracy ostatnio, ma podobne oczekiwania do tych, jakie mają starsze pokolenia. Stawiają na stabilność i pensję ponad rozległą swobodę – jak donosi „Rzeczpospolita”.
Pokolenie Z w miejscu pracy: firmy mają błędne przekonania
„Nasza analiza nie potwierdziła powszechnego stereotypu w wielu organizacjach, że młodzi ludzie są wyzwaniem. W rzeczywistości wydaje się, że mamy trudności ze zrozumieniem potrzeb pokolenia Z i brakuje nam skutecznej komunikacji z nimi” — stwierdziła Magdalena Pietkiewicz, specjalistka ds. rynku pracy i założycielka platformy Enpulse, omawiając wyniki swojego ostatniego badania WorkWarZ, którego celem było zbadanie motywacji i oczekiwań pokolenia Z w stosunku do pracodawców, przełożonych i współpracowników.
Przeczytaj także: Czy Generacja Z jest zbyt wymagająca i niezmotywowana? Twarde dane sugerują inną narrację
Badania trwały od października 2024 r. do końca stycznia tego roku i objęły ponad 11,4 tys. członków pokolenia Z (osoby urodzone między 1995 a 2012 r.), głównie osoby już pracujące. Autorzy badania starali się przetestować cztery hipotezy wynikające z dominujących opinii na temat pokolenia Z. Potwierdzono tylko jedną — równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest ważna dla pokolenia Z, ale nie tak krytyczna jak zarabianie dobrej pensji.
Pokolenie Z poszukuje konkurencyjnych wynagrodzeń i bezpieczeństwa pracy
Autorzy WorkWarZ byli szczególnie zaskoczeni, odkrywając, że dla młodszego pokolenia awans zawodowy nie ma pierwszeństwa przed względami finansowymi. Głównym czynnikiem wpływającym na wybór pracodawcy przez pokolenie Z i ich motywację do pracy jest wynagrodzenie.
Przeczytaj także: Wydają ponad stan i mogą mieć problemy z zatrudnieniem. Niepokojący raport na temat pokolenia Z
Znaczący nacisk położono na kwestie finansowe; podczas gdy prawie połowa respondentów z pokolenia Z uznała wynagrodzenie za swój najważniejszy priorytet (wymieniony na pierwszym miejscu), możliwości rozwoju zawodowego uznało za ważne jedynie 13% z nich, co jest wartością nieznacznie wyższą od wartości przypisywanej „równowadze między życiem zawodowym a prywatnym”.
Kolejnym znaczącym odkryciem było silne pragnienie stabilności zatrudnienia. „Znakomite 74 procent ankietowanych kobiet wyraziło preferencję dla umowy o pracę (najlepiej na pełny etat) jako idealnej formy zatrudnienia. Umowy B2B (tj. jednoosobowa działalność gospodarcza) były znacznie mniej atrakcyjne, a tylko 3 procent wybrało pełną elastyczność, taką jak umowy o określone zadania lub umowy o świadczenie usług”, jak zauważono w artykule z „Rzeczpospolitej”. Może to stanowić wyzwanie dla wielu firm.



