Kluczowa fabryka BMW powstała na Węgrzech. Byłem tam.

„Samochód nadziei” – tak niemiecki dziennik Der Spiegel opisał nowe BMW iX3. Business Insider Polska miał okazję zajrzeć do zakładu, w którym wkrótce rozpocznie się produkcja pojazdu, który może mieć kluczowe znaczenie zarówno dla bawarskiego producenta, jak i dla całego przemysłu motoryzacyjnego na Starym Kontynencie.

iX3 to kluczowy model dla BMW
iX3 to kluczowy model dla BMW | Zdjęcie: Mateusz Madejski / Business Insider

Fabryka, w której powstanie nowy SUV BMW, znajduje się w Debreczynie, dynamicznie rozwijającym się mieście we wschodnich Węgrzech. Premier kraju, oczywiście, nie kryje dumy. „Rewolucja w branży motoryzacyjnej dopiero się zaczyna, a cały świat patrzy” – powiedział Victor Orban.

Czy to przesada? Samo BMW nie ukrywa, że iX3 ma być przełomowym modelem dla firmy. To pierwszy pojazd z Neue Klasse (Nowej Klasy) – nowej filozofii bawarskiej firmy w zakresie budowy samochodów.

Zakład BMW w Debreczynie
Fabryka BMW w Debreczynie | Grupa BMW

To już banał, że europejski przemysł motoryzacyjny pogrążony jest w kryzysie. Europejscy producenci zmagają się z wysokimi kosztami pracy w swoich fabrykach i konkurencją ze strony Chin. Przede wszystkim jednak nie zareagowali wystarczająco szybko na „elektryczną” rewolucję. Dlatego „Der Spiegel” postrzega Neue Klasse (czyli „nową klasę”) jako nadzieję na europejski „powrót do gry”. iX3 jest elektryczny, produkowany w fabryce o niższych kosztach produkcji niż na przykład fabryki w Niemczech – i ma być odpowiedzią na zalew chińskich samochodów na rynku.

Jochen Goller, członek zarządu BMW AG, przekonywał w wywiadzie dla Business Insider Polska, że nie bez powodu Neue Klasse nawiązuje do modeli z lat 60.

„Neue Klasse była naszą kluczową linią w latach 60. Przeżyliśmy wtedy dość trudne chwile, ale Neue Klasse okazała się niezwykle udana i osiągnęła ogromny sukces rynkowy, praktycznie tworząc nową kategorię sportowych limuzyn. Dzisiaj chcemy powiedzieć, że „nowa” Neue Klasse jest równie ważna, jak stara w latach 60. Chcemy nią zdefiniować nowoczesny samochód elektryczny. Design Neue Klasse również wyraźnie nawiązuje do tamtych modeli” – odpowiedział Goller na pytanie dziennikarza Business Insider Polska.

Węgierska fabryka BMW
Węgierska fabryka BMW | Grupa BMW

Roboty i fotowoltaika

Przedstawiciele BMW przekonują, że przełomowy dla firmy jest nie tylko sam model, ale także fabryka, w której będzie produkowany. To pierwsza fabryka firmy zasilana całkowicie bez paliw kopalnych. Jak podkreśla BMW AG, fabryka w Debreczynie nie jest nawet podłączona do sieci gazowej.

Aby to osiągnąć, bawarska firma zainwestowała w odnawialne źródła energii, przede wszystkim fotowoltaikę. Panele pokrywają łącznie 50 hektarów terenu zakładu, z czego 20 hektarów znajduje się na dachach. Dzięki temu produkcja iX3 ma generować nawet o dwie trzecie mniej emisji CO2 niż obecne pojazdy firmy.

BMW iX3
BMW iX3 | Mateusz Madejski / Business Insider
Roboty w fabryce BMW
Roboty w fabryce BMW | Mateusz Madejski / Business Insider

Zakład w Debreczynie na Węgrzech jest również znacznie bardziej zautomatyzowany niż poprzednie fabryki BMW. Jest to szczególnie widoczne w części zakładu, w której montowane są nadwozia. W gigantycznej hali pracuje prawie 1000 maszyn, które łączą ze sobą poszczególne elementy nadwozia (np. ramy czy drzwi), a następnie je montują. Zautomatyzowane są również inne części zakładu, takie jak lakiernia, czyli część zakładu odpowiedzialna za lakierowanie pojazdów.

iX3 na linii produkcyjnej
iX3 na linii produkcyjnej | Mateusz Madejski / Business Insider

Korzyści za kulisami: Korzyści dla pracowników i firm

Praca nad malowaniem BMW
Prace lakiernicze BMW | Grupa BMW
Fabryka BMW w Debreczynie na Węgrzech
Fabryka BMW w Debreczynie na Węgrzech | Grupa BMW

Będzie więcej modeli „nowej klasy”

Dlaczego media okrzyknęły Neue Klasse nadzieją europejskiego przemysłu motoryzacyjnego? Projekt uchodzi za dość śmiały – to prawdopodobnie największa inwestycja w historii bawarskiej firmy. Elektryczny iX3, pierwszy model w ofercie, również może pochwalić się szeregiem ciekawych funkcji, w tym zasięgiem przekraczającym 800 km i maksymalną mocą ładowania 400 kW. W porównaniu z poprzednią generacją, jak twierdzi firma, nowy iX3 zużywa o 20 procent mniej energii.

W „Neue Klasse” pojawi się m.in. system Panoramic Vision – najważniejsze informacje dla kierowcy (np. prędkość) będą wyświetlane bezpośrednio pod kierownicą, dzięki czemu kierowca nie będzie musiał odrywać wzroku od drogi.

Silnik BMW iX3
Silnik BMW iX3 | Mateusz Madejski / Business Insider

BMW radzi sobie stosunkowo dobrze na tle firm europejskich – w drugim kwartale Grupa sprzedała o 0,4 proc. więcej samochodów niż w analogicznym okresie 2024 r.

Neue Klasse będzie obejmować około 40 modeli. Będą to pojazdy elektryczne, ale firma zapowiada, że wiele funkcji z tej linii zostanie również zastosowanych w modelach z silnikami spalinowymi. Kolejnym modelem w „Nowej Klasie” będzie średniej wielkości sportowy sedan i3. Jednak model ten nie będzie na razie produkowany na Węgrzech, lecz w Niemczech.

Sedan i3, obecnie w kamuflażu
Sedan i3, obecnie w kamuflażu | Mateusz Madejski / Business Insider

Autor: Mateusz Madejski, dziennikarz Business Insider Polska

Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *