Prezydent Donald Trump podpisał memorandum o rozpoczęciu walki z dezinformacją w reklamach leków.
Prezydent podpisał memorandum we wtorek.
„Mój rząd zadba o to, aby obecne ramy regulacyjne dotyczące reklamy leków zapewniały amerykańskim konsumentom uczciwe, wyważone i kompletne informacje” – powiedział Trump w dokumencie.
Nakazuje ona Sekretarzowi Zdrowia i Opieki Społecznej Robertowi F. Kennedy'emu Jr. „podjęcie odpowiednich działań” w celu zapewnienia przejrzystości i dokładności reklam leków na receptę. Wzywa również Szefa Agencji ds. Żywności i Leków do egzekwowania przepisów federalnej Ustawy o Żywności, Lekach i Kosmetykach dotyczących reklamy leków na receptę.
„FDA tradycyjnie uważa, że producent, firma pakująca lub dystrybutor musi udostępnić opinii publicznej wszystkie istotne informacje, które uczciwie równoważą korzyści i ryzyko związane ze stosowaniem leku” – stwierdził w memorandum.
„Z biegiem czasu jednak wymogi FDA pozwoliły firmom farmaceutycznym na zamieszczanie mniejszej ilości informacji, szczególnie w reklamach telewizyjnych, a w ostatnich dekadach liczba reklam producentów leków gwałtownie wzrosła”.
Zgodnie z memorandum, HHS ogłosiło reformy mające na celu ograniczenie wprowadzających w błąd reklam produktów farmaceutycznych skierowanych bezpośrednio do konsumentów.
Poinformowano również, że wysłano tysiące listów do firm farmaceutycznych z żądaniem usunięcia wprowadzających w błąd reklam, a także wysłano około 100 listów z żądaniem zaprzestania działalności do firm stosujących wprowadzające w błąd reklamy.
„Reklamy leków uzależniły ten kraj od leków na receptę” – powiedział Kennedy w oświadczeniu.
„Zablokujemy ten kanał oszustwa i zmusimy firmy farmaceutyczne do ujawniania w swoich reklamach wszystkich istotnych faktów dotyczących bezpieczeństwa”.