LVMH przeżywa trudny tydzień. Po spadku sprzedaży, który negatywnie wpłynął na wartość akcji grupy na giełdzie, pojawiły się bardziej niekorzystne wiadomości. Grupa oficjalnie straciła status najbardziej wartościowej firmy we Francji, wyprzedzona przez swojego luksusowego konkurenta, dom mody Hermès. Co ciekawe, zaledwie kilka lat temu LVMH próbowało przejąć Hermès, ale bezskutecznie.
Hermès kontra LVMH. Rywalizacja na prestiżowym szczycie
Przez dłuższy czas LVMH – właściciel Hennessy, Tiffany & Co., Louis Vuitton i Sephora – z dumą dzierżył tytuł najcenniejszej firmy na rynku francuskim. Teraz jednak nastąpiła zmiana na szczycie luksusu, spowodowana rozczarowującym raportem finansowym za I kwartał 2025 r., który LVMH opublikował we wtorek . Niezadowalające wyniki wywołały zamieszanie na giełdzie, co spowodowało spadek cen akcji. W ostatnich dniach ceny te spadły o ponad 8%.
W rezultacie wycena rynkowa LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE wyniosła 243,33 mld euro. Jest to wartość niższa od wyceny Hermès International, konkurencyjnego francuskiego domu mody, który osiągnął 243,65 mld euro . Ta niewielka przewaga sprawiła, że Hermès stał się najcenniejszą firmą na rynku francuskim przez jeden dzień, ponieważ LVMH następnie odnotowało wzrost do 247 mld euro, przywracając swoją pozycję na drugim miejscu.
Niekorzystny stan LVMH
Pomimo odzyskania pozycji lidera, LVMH mierzy się ze stratami. Jak donoszono wczoraj, największa na świecie korporacja dóbr luksusowych zakończyła pierwszy kwartał 3% spadkiem sprzedaży, a sam dział mody i wyrobów skórzanych odnotował spadek o 5%. Dotyczy to marek takich jak Dior i Louis Vuitton. To niepokojąca wiadomość dla konglomeratu, biorąc pod uwagę, że te dwa sektory odpowiadają za 75% zysku operacyjnego LVMH.
Hermès – stabilny wzrost w obliczu kryzysu
Co ciekawe, Hermès radzi sobie ze spadkiem popytu na dobra luksusowe znacznie skuteczniej. Francuski dom mody koncentruje się na zamożnych klientach, którzy nadal mogą kupować produkty wysokiej klasy nawet w czasie kryzysu gospodarczego . Kluczowym czynnikiem jest specyficzny dla Hermès model biznesowy, który kładzie nacisk na ekskluzywność, dystrybucję wielokanałową i ograniczone zapasy.
W przeciwieństwie do LVMH, który zakończył 2024 rok stratami, Hermès utrzymał stały wzrost na wszystkich rynkach . Francuski dom mody odnotował wzrost sprzedaży w Japonii o ponad 20% w zeszłym roku i o 15% w Stanach Zjednoczonych. Tymczasem rynek krajowy wzrósł o 13%.
Przeczytaj także: Ambitne plany Hermèsa. Marka odważy się na haute couture
Obraz wyróżniony: Spotlight Launchmetrics