Korzystanie z poczty służbowej lub komunikatorów internetowych do komunikacji ze współpracownikami wykracza poza zwykłą funkcjonalność; stało się platformą, na której pracownicy wymieniają się różnymi informacjami. Rodzi to obawy dotyczące granic prywatności i tego, czy pracodawcy mogą uzyskać dostęp do treści wysyłanych wiadomości.

Zawartość:
Czy pracodawca może czytać pocztę elektroniczną pracowników?
Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawca ma prawo wglądu do służbowej poczty elektronicznej pracownika, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia efektywnej organizacji pracy, umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracownika, właściwe korzystanie z udostępnionych mu narzędzi i jedynie wówczas, gdy wgląd taki nie narusza tajemnicy korespondencji i innych praw osobistych pracownika.
Oznacza to w praktyce, że pracodawca ma prawo do przeglądania służbowej poczty e-mail pracownika w celu ustalenia , czy pracownik zajmuje się sprawami osobistymi w godzinach pracy i upewnienia się, że zasoby firmy nie są niewłaściwie wykorzystywane. Wcześniejsze powiadomienie pracownika o zakresie, celu i metodzie inspekcji jest warunkiem wstępnym przeprowadzenia takiej inspekcji.
Wszelkie działania monitorujące pracodawcy muszą być wykonywane z poszanowaniem prywatności pracownika.
Monitorowanie korespondencji pracowników na firmowym komunikatorze
Liczne organizacje regularnie korzystają z platform do przesyłania wiadomości korporacyjnych, takich jak Microsoft Teams i Slack. Jednak wraz ze wzrostem ich popularności pojawia się pytanie: czy pracodawca może nadzorować wiadomości wymieniane przez pracowników na tych platformach?
Zgodnie z przepisami, monitorowanie narzędzi komunikacji wewnętrznej, podobnie jak przeglądanie służbowych e-maili, jest dozwolone, ale tylko pod pewnymi warunkami. W istocie pracodawca może ocenić, w jaki sposób pracownik wykorzystuje narzędzia służbowe, ale musi również uszanować prawo pracownika do prywatności.
Podobnie jak w przypadku monitorowania poczty elektronicznej, pracodawca ma obowiązek powiadomić pracownika o monitorowaniu (przed jego rozpoczęciem) i wyjaśnić jego cel.
Niektóre platformy wiadomości obejmują funkcje prywatnych konwersacji, które są widoczne wyłącznie dla uczestników. Jeśli pracownik zdecyduje się na tę funkcję, pracodawca nie powinien mieć dostępu do tych wiadomości. Ponadto pracodawcy nie wolno gromadzić, przetwarzać ani ujawniać treści wiadomości pracownika bez uzasadnionej przyczyny.
Czy pracownicy mają prawo używać służbowego adresu e-mail do celów prywatnych?
Kodeks pracy nie zabrania wprost używania firmowego adresu e-mail do celów osobistych. W praktyce często zależy to od wewnętrznych zasad ustalonych w konkretnym miejscu pracy. Pracodawca może wprowadzić do regulaminu pracy przepis, który zabrania używania firmowego adresu e-mail do celów niezwiązanych z pracą.
Niemniej jednak korzystanie z poczty służbowej w celach osobistych nie może być podstawą do rozwiązania umowy. Jedynym wyjątkiem byłoby, gdyby korzystanie z poczty służbowej skutkowało naruszeniem obowiązków służbowych, niewłaściwym użyciem sprzętu lub stanowiło zagrożenie dla bezpieczeństwa danych.
WB